ویژگی ها و توانمندی ها
نوع: موتور توربوفن
ساخت : ایالات متحده
تولید کننده: ویلیامز اینترنشنال
اولین تست : در سال ۱۹۷۰
استفاده کنندگان: موشک “AGM-86 ALCM” و موشک “BGM-109″ تاماهاوک و پروژه ی ایکس شرکت ویلیامز
ارتقاء: به موتور ویلیامز F112
طول: ۱۲۶۲ میلی متر
قطر: ۳۰۵ میلی متر
وزن خالص: ۶۶٫۲ کیلوگرم
اجزاء: کمپرسور دوقلو ، محوری، ضد چرخش
حداکثر رانش: ۲٫۷ کیلونیوتن برای موتور “F107-WR-400″ و ۳٫۱ کیلونیوتن برای موتور “F107-WR-402″
مصرف سوخت ویژه: ۰٫۶۸۲ کیلوگرم در ساعت
******** موتور F112
و اما نوع ارتقا یافته ی این موتور با نام ویلیامز “F112″ از نوع توربوفن بوده و این موتور نیز برای موشک های کروز پرقدرت مانند موشک پیشرفته ی “AGM -129″ و موشک کروز “AGM- 86B” و همچنین جت های تجربی “X -36″ و “X- 50″ استفاده می شود.
طراحی و توسعه
اگر چه شرکت ویلیامز در اصل این موتور توربوفن کوچک را برای هواپیماهای بدون سرنشین در نظر گرفته بود ، اما بعدها در برنامه موشکهای کروز مسلح با سرعت زیر صوت مورد استفاده قرار گرفت که به سرعت آشکار شد این ابزار، بسیار با ارزش بوده و در آینده نیز در موشک های کروز پیشرفته استفاده خواهد شد . اول بار شرکت ویلیامز نمونه ی F107 ” WR- 14A6″ را طراحی کرد و سپس نمونه ی “F107 – WR- 103″ را با کمی تغییرات ساخت و نهایتا با بازبینی مجدد نمونه ی پرقدرت تر “F112 – WR- 100″ را برای نیروی هوایی ایالات متحده امریکا در نظر گرفت.

به گزارش برخی منابع موتور “F112″ باعث ظهور موشک بسیار پیشرفته ی “AGM -129″ شده است و حتی گفته شده است موتور “F112″ باعث افزایش برد موشک “AGM -129″ تا چهار برابر موشک “AGM- 86B” شده و علاوه بر آن باعث افزایش طیف وسیعی از مزایای دیگر مانند کاهش حرارت مادون قرمز (که در برخی گزارش ها به حذف کامل آن اشاره شده است) و کمک به رادار گریزی بیشتر موشک “AGM -129″ با استفاده از مواد جدید و پوشش های ترکیبی با تکنولوژی بالا شده است .
ویژگی ها و توانمندی ها
نوع : موتور توربوفن دوقلو ضد چرخش
ساخت: ایالات متحده امریکا
تولید کننده: شرکت ویلیامز اینترنشنال
اولین تست : در دهه ی ۱۹۷۰
استفاده کنندگان: موشک AGM -129 ACM
توسعه یافته از : موتور ویلیامز F107
طول: ۲۹٫۵ اینچ
قطر: ۱۲ اینچ در قطور ترین بخش بدنه
وزن خالص : ۷۳ کیلوگرم
کمپرسور: “centrifugal” (گریز از مرکز)
محفظه احتراق : “annular” (حلقوی)
توربین : محوری
نوع سوخت: سوخت سنگین مایع (با نام مستعار JP – 10 )
حداکثر رانش : ۱،۰۰۰ پوند
دمای ورودی توربین : بدون خنک کننده پره های توربین ۲۰۰۰ C با خنک کننده پره توربین ۱۷۵۰ C
مصرف ویژه سوخت : ۰٫۱۵ کیلوگرم در ساعت